Podzimní dvouměsíční mise pro školáky v Gambii skončila
12.12.2022 - Česká a gambijská charitativní organizace Kola pro Afriku/Czech Bikes for Gambian Schools naplnily velkou podzimní misi přímo u školáků v Gambii a krátce před Vánocemi 2022 úspěšnou misi zakončily.
“Od začátku října téměř do poloviny prosince jsme rozvíjeli aktivity v africké Gambii, kde jsme s místními dětmi pěti partnerských škol skládali 170 jízdních kol, předem připravených v Česku do skladných kolových balíčků”, popsal Roman Posolda, jeden ze zakladatelů společností Kola pro Afriku/ Czech Bikes for Gambian Schools.
Děti se učily nejen řemeslu cyklo mechaniků, kteří si skládají své kolo, ale také porozuměly speciálnímu cyklo nářadí, které viděly úplně poprvé v životě. Celý proces montáže kol byl pro děti zcela novou aktivitou. Stejně tak nové odolné náhradní díly, které na kola při misi společně montujeme, viděly děti úplně poprvé v životě. Pod rukama dětem vyrostla kola, která jim již nyní skvěle slouží pro jejich cestu ze svých domovů do škol. Děti se také naučily, jak se o kolo správně starat, jak si na kole provést jednodušší opravy a na závěr workshopu si postavily z místních materiálů parádní školní cyklo parkoviště.
Celá aktivita montáže kol a následné péče byla do detailů promyšlena. Koncept takové pomoci vznikal uplynulých deset let, tedy od chvíle vzniku projektu, který má od počátku za cíl pomoci gambijským dětem překlenout velké vzdálenosti na jejich cestě za vzděláním.
Projektu ve školách se účastní nejen děti ze vzdálených vesnic, ale i učitelé a samozřejmě také rodiče dětí. Právě s nimi se setkáváme na úplném začátku montáže kol. Nejednou jsme z úst rodičů slyšeli, že právě velká vzdálenost jejich domovů od školy přinesla myšlenku, zda děti vůbec do školy budou chodit, zda budou pokračovat na vyšším stupni, který se nabízel jen ve vzdálenější škole. Nižší a střední stupeň školy (britský model školství - 3 stupně) jsou ještě blízko, tedy dosažitelné pěšky. Vyšší stupeň školy (10 až 12 stupeň) je pro některé děti vzdálený 5 až 10 km, a to je již vzdálenost, kdy rodiče stojí před neřešitelným problémem. Na kolo pro své děti prostě nemají dostatek financí a jiná možnost dopravy v jejich lokalitách neexistuje. Rodiče jsou nesmírně vděční za kola, která jejich děti dostávají z České republiky.
Z řad učitelů je vybrán školní cyklo koordinátor projektu. Koordinátor spolupracuje s místním školním cyklo mechanikem. Toto nastavení je velmi důležité, aby projekt fungoval a kola co nejdéle dětem sloužila. I děti obdarované kolem musí o své kolo pečovat. Učí se tomu postupně. První stupeň je samotná montáž kola, kdy pod vedení zkušených cyklo mechaniků děti skládají kola z kolových stavebnic. Poté prochází ještě důkladnou lekcí vedoucí ke správné péči o svůj nový stroj. Pro místní děti je takový styl práce zcela nový. Jsou součástí výuky, vedeme je také k učení svých spolužáků, to proto, aby byl projekt ve školách smysluplný a v dětech péče o kolo skutečně zakořenila.
V průběhu montáže kol se do hravé aktivity nadšeně zapojují i místní učitelé. Jsou z takového způsobu práce nadšení. Mění se v malé kluky a holky, kteří si opět rádi hrají. V každé partnerské škole stavíme se školáky a opět i s učiteli, kteří chtějí být u všeho, tak zvané kolové parkoviště, kde děti budou nově parkovat své stroje.
Montážní den se skládá z několika důmyslně poskládaných částí. Vybraná desítka dětí pro montážní den se schází ráno v 8 hodin. Je to pro ně výjimečný den. Začínáme laskavým vtažením všech do hry. Vzájemně se představujeme, pozvolna dětem odhalujeme, co je čeká a slibujeme, že na konci pracovního dne přijde proměna snu ve skutečnost, tedy první cesta na jejich kole ze školy domů. Je to skutečně vzácný den. Cítíme to tak a dle dosavadních zkušeností to již bezpečně víme. Děti prožívají úplně poprvé, že se jim takovým přístupem někdo věnuje. První radost si prožily ve chvíli, kdy jim školní cyklo koordinátor sdělil, že právě ony jsou vybrány pro montážní aktivitu. V tu chvíli věděly, že právě ony dostanou své první kolo v životě. Dovedeme si ze svého světa blahobytu něco takového vůbec představit?
Po ranním seznámení je na řadě společná snídaně. I to je pro děti nové. Lépe se jim bude soustředit a pracovat. Stejně tak i nám. A pravda je, že jídlo spojuje. Jsme tedy spojeni a můžeme se pustit do práce. Po snídani nastupuje na scénu technický koordinátor projektu Haruna. Se svým milým přístupem k dětem a také svou malou postavou je rázem součástí skupinky dětí, které tvoří. Asistuje mu vždy školní cyklo mechanik. Tento krok je velmi důležitý pro růst dovedností místního mechanika, který se bude o kolový park ve škole převážně starat. Samozřejmě, děti se také mnohé při montáži naučí, ovšem technická podpora dětem a větší opravy zůstanou stále na školním mechanikovi.
První vzrušující krok je výběr kola, tedy kolové stavebnice. Nevybíráme primárně dle barvy kola, ale nejdůležitější je výška školáka či školačky a velikost rámu kola. To se musí potkat. Kolo musí sedět, neboť se na něm bude sedět! A hlavně šlapat. Při výběru kola prožíváme společnou radost, sen se začíná zhmotňovat. Děti pracují ve dvojicích, pomáhají si, společně se učí. Nejprve složí kolo pro jednoho z dvojice, poté opakují postup a pomáhají si při tvoření kola druhého. Pod vedením Haruny pracují klidným tempem, krok za krokem. Jde o to pochopit, jak pracovat s nářadím, kde který díl patří a proč tam patří. Nejprve se seřídí a ukotví přední kolo. Následuje zapouzdřená středová osa, převodník a pedály. Tuto chvíli využívám k doladění výpletu zadních kol, neboť právě zadní kola vznikla úplně nová. Jeden ze školních mechaniků, Abdoulie z Karantaby, vyčnívá v této dovednosti nad ostatní a tak kola naplétá pro všechny partnerské školy. Já jen lehce kola docentruji. Následně děti obouvají zadní kolo do připravených plášťů značky Mitas. V pořadí kroků montáže je řetěz a poté už může kolo na své “nohy”. Zbývá nasadit sedlo a doladit zadní brzdu. A ejhle kolo je na světě!
Děti jsou soustředěné, pracují s velkým zaujetím. Pokud je kolo téměř hotové, zaparkují jej venku a tím sdělí, že je kolo připraveno pro finální kontrolu. Tato práce je svěřena Ousmanovi a mně. Společně jdeme na to. Kontrolujeme na kole opětovně úplně všechno. Nepustíme kolo, které by mělo nějakou poruchu. Nejvíce si hrajeme se zadní brzdou a hlavovým složením. Dětem přitom ukazujeme, co je nutné kontrolovat, proč se kolu tolik věnujeme. I tento postup péče o kolo je pro děti, ale i pro všechny okolo velmi novým poznáním. Jsou montážní dny, kdy pracujeme do odpoledne a děti mohou společně vyrazit domů jestě za světla. Jsou však i dny, kdy končíme velmi pozdě. Již při čelovkách doděláváme poslední drobnosti na kolech. Některé děti ze vzdálenějších míst odjíždí na finálně zkontrolovaných kolech dříve, ti z bližších míst čekají. Ve chvíli kdy jsou kola skutečně připravena, odjíždí i ti zbylí. Děti jedou domů alespoň ve dvou, cítí se tak lépe.
Každý den v tomto společném tvoření složíme 10 kol. Tedy 10 školáků odjíždí s velkou radostí domů na svých kolech, které si sami poskládali. V průběhu dne máme přestávku jen na oběd, který opět všichni sdílíme. Za celý den jsme se opravdu sblížili. Společně jsme si udělali krásný a užitečný den. Takových skládacích dnů jsme měli za celou misi sedmnáct.
K těmto tvořivým dnům přibyl den workshopů (sobota) a den stavění a oprav školních cyklo parkovišť. Den workshopů se skládal z výuky bezpečnosti na cestách, dále z výuky pravidel užívání kolového daru. Tento workshop vedl koordinátor projektu Yunus, kterému po boku byl vždy školní cyklo koordinátor z řad místních učitelů. Náplň jiného workshopu se věnovala technické části kola. Jak se o kolo správně starat, jak si drobné opravy zvládnout sám a také, jak si kolo před každou jízdou kontrolovat, což je velmi důležité vzhledem k náročnému gambijskému terénu. A ještě jiný workshop přinesl napětí, to když si Libuška pro děti s novým kolem připravila na pozemku školy opravdové cyklo závody. Na závěr takového zápolení pro každého byla připravena malá odměna, ti nejrychlejší dostali jestě kousek navíc. Ale nejvíc pro všechny byla legrace z něčeho tak nového, jako jsou závody na kole přímo ve škole. V neděli byla na pořadu stavba kolových parkovišť. Děti již v průběhu týdne vozily větve, ze kterých jsme následně opět společně stavěli. I takové tvoření mělo a má ohromný smysl. Děti se účastní opravdu všeho, vidí, že jejich přičiněním vzniká něco velmi užitečného, a to pro všechny.
V každé partnerské škole (Jarumeh Koto, Kunting, Karantaba a Fula Bantang) jsme pobyli týden. Jen ve škole Chargel (říkali jsme tomuto místu konec světa) jsme společně tvořili 10 dní. Pod rukama školáků a všech, kdož pomáhali, vzniklo přes 170 kol. To je více než 170 dětí zaplavených radostí z nového užitečného daru, který přinesl mimo sebe také dovednosti a ohromný zážitek z nového poznání. V gambijském kolovém projektu je taková térénní práce a blízká spolupráce s místními nemírně důležitá. Obohacení a posun zaznamenali jistě všichni, kdož se účastnili. Samotní učitelé nám sdělovali, když přišli k projektu a montáži kol blíže, že nic tak propracovaného a s takovou péčí ve svých školách dosud nezažili.
Ve všech partnerských školách jsme se věnovali i revizi kol dříve doručených. S místními školními cyklo mechaniky jsme kola prošli. Mechanikům jsme na závěr doplnili potřebné cyklo nářadí, aby měli s čím pracovat a také jsme zanechali dostatečné množství náhradních dílů. To proto, aby školní mechanik mohl do další naší návštěvy kola seřizovat.
V průběhu mise došlo na mnohá jiná témata, než jen montáž kol ve školách. Ve spojení s komunitami a lidmi ve školách a ve vesnicích, a zejména díky dětem, jsme se učili místním jazykům. Libuška sbírala příběhy dětí, které byly obdarované koly. Bohužel se nám již nedostalo času na vysněné skládání bambusového kola. Na prototyp tohoto kola dojde při nejbližší misi. Pracovali jsme ve spojení s novým partnerem projektu, s českou firmou Koma Modular, působící nyní v Senegalu. Společně jsme připravovali stavební kameny pro vznik Bike centra ve vnitrozemí Gambie, které bude oporou projektu Kola pro Afriku/Czech Bikes for Gambian Schools. Se zástupci firmy Koma Modular jsme absolvovali několik schůzek, konkrétně na Ministerstvu školství a s nadací MRC Holland Foundation. Dále také na Ministerstvu vnitra a na generálním ředitelství vězeňské služby v Gambii. Zdá se to příliš daleko od tématu a našeho původně zamýšlného školního projektu? Zdánlivě ano. Avšak tímto krokem se podařilo nastavení spolupráce s věznicí v Janjangbureh, jako pilotní projekt, kde se budou odsouzení učit naplétání kol pro školní kolový projekt. A to je jen začátek …. Opět nás kolo vedlo úžasnými cestami a došlo na takové vzácné spojení. Těšíme se na novou spolupráci, kterou zahájíme již počátkem roku 2023. Těšíme se na nové tvoření, které opět, tak jak to v kolovém projektu od počátku ve velké vděčnosti máme, přinese radost na mnoho stran.
Podzimní mise 2022 v Gambii byla velmi tvořivá a pestrá, s novými lidmi, s novým poznáním, s otevřením nových, dosud nepoznaných cest v projektu. Mohli jsme navazovat na již desetiletou zkušenost s koly v Gambii. Citlivě jsme skládali a propojovali obsah mise. Cítíme hlubokou vděčnost za společné tvoření.
Můžeme směle sdělit, že kolový projekt v Gambii má před sebou úžasnou budoucnost, že je z čeho se radovat a nač se těšit.
Hlavní partneři organizace
Brussels Airlines patří k hlavním partnerům organizace díky dlouhodobé podpoře ve formě poskytování letenek do Gambie v rámci Brussels Airlines Foundation zdarma. Bez této pomoci bychom měli cestu na africký kontinent velmi ztíženou. Děkujeme.
Rubena, s.r.o. je partnerem Kol pro Afriku od samého počátku, kdy jsme začali přemýšlet o potřebě kvalitních náhradních dílů. Srovnání kvality plášťů a duší této české značky s těmi, které jsou běžně v Africe dostupné, je velmi vypovídající. Děkujeme za obutí pro kola, která se točí a přináší radost i užitek na mmnoho stran.
je hlavním logistickým partnerem pro zasílání kontejnerů do Gambie.
"Cokoliv, odkudkoliv a kamkoliv, po moři či vzduchem, malé či nadrozměrné."
To je přednost největší české společnosti v oboru námořních a leteckých přeprav.
Partnerství se posunulo v přátelství a ještě hlubší společnou cestu s manažerkou společnosti AIRSEA.
Paní Markéta Opavová se stala v roce 2023 předsedkyní Správní rady KPA.
GENERÁLNÍ PARTNER PROJEKTU KOLA PRO AFRIKU
Společnost Toptrans EU, a.s. je dlouholetým štědrým partnerem společnosti Kola pro Afriku.
Společná cesta přinesla ještě větší sblížení a podporu vznikajícímu Bike Centru (řemeslná škola) v nitru Gambie.
TOPTRANS se aktivně zapojuje do charitativních projektů a pravidelně podporuje organizace, které se zaměřují na pomoc potřebným. A to nejen na území, kde působí. Vedle České a Slovenské republiky je to například i Afrika, kde spolupracuje s obecně prospěšnou organizací Kola pro Afriku. „Svou sociální odpovědnost bereme vážně, proto se snažíme přispívat k pozitivním změnám ve společnosti,“ vysvětluje dobročinné aktivity Ilona Miteva, předsedkyně představenstva TOPTRANS.
DB Schenker patří mezi hlavní partnery vnitrostátní logistiky darovaných kol ze sběrných míst ČR do Centrálního skladu KPA v Ostravě.
Nebýt všech dobrých duší z organizace Nová šance o.s., naše kola by se určitě netočila tak, jako tomu dnes je. Spolupráce probíhá převážně v centrálním skladu v Ostravě Koblově. Velmi děkujeme za možnost užívat tyto prostory a veškeré společné aktivity, nakládky, atp. Děkujeme.
Již řadu let spolupracujeme s Věznicí Heřmanice v oblasti montáží a oprav darovaných kol. Vedení věznice velmi děkujeme za skvělou spolupráci. Právě zde se zářně naplňuje princip pomoci na mnoho stran.
HASIČI JSOU PROSTĚ ÚŽASNÍ!!!
HZS ČR pomáhá všude, kde je potřeba.
V Kolech pro Afriku pomáhají hasiči se svozy darovaných kol z různých koutů České republiky.
Společné cesty si velmi vážíme a děkujeme za ni.
Podpora Nadace ČEZ v rámci Charitativní akce Pomáhej pohybem
Poprvé v roce 2015, kdy návštěvníci Colours of Ostrava vyšlapali 52 355 Kč na vybavení dílen pro zpracování darovaných kol v centrálním skladu a ve věznici Heřmanice.
Podruhé v roce 2016, kdy si návštěvníci Colours of Ostrava kromě hudebních zážitků a zablácených bot odnesli také dobrý pocit z toho, že pomohli těm, kteří to potřebují.
Během Charitativní akce Nadace ČEZ Pomáhej pohybem na dobročinných kolech vyšlapali pro organizaci Kola pro Afriku 101 635 Kč. Šek Nadace ČEZ naší společnosti v sobotu 16.7. 2016 předala ředitelka festivalu Zlata Holušová spolu s generálním ředitelem ČEZ ESCO Kamilem Čermákem a generálním ředitelem ČEZ Korporátní služby Ivanem Lapinem.
Nadační příspěvek bude využit na přepravu dalších, přibližně 800 darovaných kol do Gambie. Zároveň z něj uhradíme speciální kurzy pro gambijské školní mechaniky, kteří se budou starat o tamější kolový park, a také servisní cyklistické vybavení školních dílen.
Potřetí v roce 2017, kdy se návštěvníci Colours of Ostrava na naši podporu zapojili do charitativní akce Nadace ČEZ Pomáhej pohybem přes mobilní aplikaci EPP. Tou nás podpořili při jakémkoli pohybu - při chůzi, na kole, při tanci atp. a díky nim jsme tak získali podporu 100 000,- Kč. Tato podpora byla tentokrát směrována na vylepšení pracovních podmínek v dílně centrálního skladu Kol pro Afriku v Ostravě Koblově. Částka 46 000 Kč bude využita na novou podlahu v dílnách, na nová okna, která přes zimu budou lépe izolovat teplo a novou elektroinstalaci, která je již v havarijním stavu. Další část finančních prostředků půjde na dovybavení dílny a cca. 30 000 Kč bude investováno do koupě náhradních dílů do Gambie.
Podpora Nadace ČEZ štědře přišla jako akční součást festivalu Colours of Ostrava v letech 2018, 2019. Návštěvníci roztočili Oranžová kola pomoci a bylo to znát.
A Nadace ČEZ šlape pro podporu projektu Kola pro Afriku i nadále. V roce 2023 jste na oranžových kolech Nadace ČEZ při Colours of Ostrava vyšlapali podporu 70.583 Kč. Při zatím posledním spojení v červenci 2024 v barevné Ostravě při Colours of Ostrava jste společně vyšlapali 70.275 Kč na podporu gambijských školáků v gambijském regionu Central River Region.
Úžasná jízda v tandemu pokračuje! Děkujeme vám všem, děkujeme Nadaci ČEZ.
Spolupráce Záchranného útvaru HZS ČR a projektu Kola pro Afriku započala rokem 2016.
HZÚ zachraňuje často ve velmi náročných a vypjatých situacích životy a majetky nás všech. Když je potřeba, jsou neodkladně na místě a řeší vše, co je potřebné.
Přesvědčili jsme o tom mnohokrát. Jsou to nepochybně skuteční hrdinové!!!
Hasiči v rámci projektu Kola pro Afriku sváží ze sběrných míst ČR darovaná jízdní kola k dalšímu zpracování. Toto spojení a podpora hasičů je pro projekt KPA nesmírně cenná a důležitá.
Záchranný útvar HZS ČR z Hlučína tisíce darovaných jízdních kol. DĚKUJEME
NADACE MOMENT - MOMENT prospěšný second hand
má své kořeny v anglické společnosti. Právě tam je koncept „charity shops“ doma. Do společnosti přináší velmi mnoho pozitivního, zjevného i na první pohled neviditelného. Tamní charity shops podporují malé i větší záměry, lokální či vzdálené, dávají lidem napříč věkem možnost smysluplného propojení v rolích dobrovolníků, v neposlední řadě přináší možnost nákupu, který nezatěžuje planetu.
MOMENT prospěšný second hand se stal se svými „charity shops“ zásadní podporou společnosti Kola pro Afriku a také dalších podobně laděných neziskových společností. MOMENT prospěšný second hand provozuje charitativní obchody. Výtěžek pro podporu záměrů partnerských charitativních organizací přináší z prodeje darovaných věcí, zejména oblečení, které prodejem vrací do života. MOMENT prospěšný second hand přináší nejen potřebné finance pro naplnění záměrů podporovaných společností, ale participuje na recyklaci a přináší ducha užitečnosti, a to z mnoha různých pohledů, přičemž hodnota dobrovolnictví je jednou z nich.
Advisio - podpora marketingu a reklamy
Teprve v tandemu s dárci, partnery a dobrovolníky je možné roztočit kolo, které mění sny ve skutečnost. Život s kolem je příběhem téměř nás všech. Od mala nás kolo posunuje, my na něm dosahujeme různých cílů a mnohdy právě na kole překonáváme i sami sebe. Projekt Kola pro Afriku právě díky kolům přinesl proměnu snů ve skutečnost 15 tisícům dětí v malé africké zemi. S oporou partnerů, jakým je společnost Advisio marketing s.r.o., je náš dosah skutečně znát. Advisio spojuje Kola pro Afriku s veřejností a pomáhá tak vytvářet štědrou a laskavou komunitu, která otevírá svou pozornost gambijským dětem na jejich cestě za vzděláním. Jsme vděční, že můžeme společně tvořit a měnit tak nesnáz lidí naší společné planety. Jsme vděční za podporu zvláště v oblastech, kde naše umění již nestačí. Právě tam nastupuje Advisio se svým uměním a chutí pomoci. Děkujeme za společnou cestu, vážíme si vaší blízkosti.
TV Noe je televizí dobrých zpráv. Můžeme to zcela potvrdit. Několikrát nás televize přizvala k zvěstování o tom, jak se projektu daří, kam zrovna vedou jeho cesty. Jejich zájem o projekt se tak plynule posunoval k divákům. Někteří nás svou štědrostí následovali a začali podporovat. Otevřeli sběrná místa, darovali kola, řekli dalším, o čem Kola pro Afriku jsou. TV Noe ve své typické štědrosti šla s námi od počátku, aniž bychom si to do hloubky uvědomovali. Byli s námi i u první nakládky kol. Následně vyslali do Gambie televizní štáb, aby zachytil, jaké je to při předávce jízdních kol tamním školákům. Pavel Zuchnický a Štěpán Lankočí přivezli obrazový materiál, který nám stále připomíná, jaké to bylo na počátku a s prvními českými koly v Gambii.
Setkání v TV Noe v pořadu Za obzorem